Sigurnosna pravila za rukovanje visokonaponskim sustavom.
Opasnosti koje proizlaze iz certificiranih električnih vozila uvelike su usporedive s onima koje proizlaze iz vozila s drugim vrstama pogona (gorivo, plin).
Vatrogasnoj službi stavljamo na raspolaganje smjernice za spašavanje te planove evakuacije i spašavanja.
Sigurnosne mjere tijekom punjenja.
Zaštitni prekidači u bateriji i potpuno izoliranom kabelu za punjenje osiguravaju sigurno punjenje po kiši. Postupak punjenja počinje tek kada su oba utikača kabela sigurno spojena i kada su vozilo i infrastruktura provjerili postoji li sigurna veza. Tek tada će teći struja, što znači da je punjenje sigurno i po kiši.
Kao i kod svakog grmljavinskog nevremena, treba izbjegavati boravak na otvorenom bez zaštite i kontakt s električnom opremom. Udari munje u automobil ili njegovo okruženje mogu dovesti do oštećenja internih strujnih krugova vozila i stanice za punjenje. Stoga stanice za punjenje u pravilu imaju zaštitu od prenapona. O postojanju odgovarajuće zaštitne naprave najbolje je raspitati se kod vlasnika stanice za punjenje.
Ne. Zahvaljujući brojnim mjerama zaštite u visokonaponskom sustavu, ne postoji povećan rizik od strujnog udara u vodi.
Ne. Za to biste morali dodirnuti oba pola - dakle plus i minus vod. Osim toga, sustav visokonaponske baterije ima brojne zaštite koje sprečavaju strujni udar.
Uz pravilnu instalaciju, stanica za punjenje integrirana je u koncept električne sigurnosti cijele kuće.
Ne. Utikač je naime dizajniran tako da prstom obično ne možete dohvatiti utične kontakte. Međutim, puno je važnije da struja počinje teći tek kada se dogodi tzv. handshake postupak kroz komunikacijsku liniju kabela. Dakle, struja je prisutna samo kada je utikač čvrsto utaknut u vozilo te kada su i automobil i wallbox provjerili i potvrdili vezu.
Kabel je tijekom cijelog postupka punjenja čvrsto utaknut kako u wallbox tako i u vozilo i može se otrgnuti samo uz primjenu velike sile. Ako se to ipak dogodi, sigurnije je nego kada iščupate kabel iz zida kuće. Naime, i wallbox i vozilo prepoznaju prekid svoje veze i isključuju struju u najkraćem mogućem roku u skladu s međunarodno priznatim sigurnosnim standardima.
Da. I to vrlo opasno! To je jednako opasno kao kada biste, primjerice, prerezali električni kabel televizora. Stoga nemojte to ni u kojem slučaju činiti!
Ako se kabel ipak potpuno prereže, i vozilo i wallbox će prepoznati prekid svoje veze i isključiti struju u najkraćem mogućem roku u skladu s međunarodno priznatim sigurnosnim standardima.
U najgorem slučaju, do nestanka struje može doći samo ako vaša stanica za punjenje nije pravilno spojena. No kako uopće ne biste morali tapkati u mraku, naši sveobuhvatno obučeni električari stoje vam na raspolaganju tijekom instalacije i dat će vam najbolji mogući savjet. I to čak i prije nego što prvi put napunite svoje vozilo. Osim toga, wallbox ima sigurnosne funkcije za sprečavanje nestanka struje. To zahtijeva samo nekoliko dodatnih komponenti i nekoliko jednostavnih poteza tijekom instalacije.
Zapaljivost električnog vozila i metode gašenja požara.
Da. Požari na vozilu su mogući kao i kod konvencionalnih vozila. Kod električnih vozila također postoji nizak preostali rizik od odgođenog izbijanja požara. Pogotovo u slučaju oštećenja visokonaponske baterije, u kojoj se pohranjuje električna i kemijska energija. Čvrste i tekuće kemikalije u bateriji mogu gorjeti, dok litij neće dovesti do požara.
To ovisi o pojedinačnom slučaju. Požar u električnom automobilu može se kontrolirati odgovarajućim metodama gašenja vatrogasne službe.
Budući da postupak gašenja požara uvijek ovisi o situaciji, trebalo bi postupiti kao i kod normalnog požara na vozilu. Pritom je važno pridržavati se plana evakuacije i spašavanja.
Ne. Požar se može odmah gasiti vodom. Mlaz vode će u krajnjem slučaju prouzročiti lokalni kratki spoj u eventualno otvorenom visokonaponskom sustavu, međutim u mlazu vode za gašenje neće teći struja. A budući da se u litij-ionske baterije ne ugrađuje elementarni litij, kontakt s vodom u tom pogledu također nije problematičan.
Tijekom svakog požara oslobađaju se otrovni plinovi i dim. Stoga se uvijek trebate držati na sigurnoj udaljenosti od vozila koje gori. U slučaju požara baterije vatrogasna služba također postupa na isti način kao i u slučaju požara na konvencionalnom vozilu uz odgovarajuću opremu za disanje.
Pri gašenju požara u električnom vozilu treba postupiti kao i u slučaju požara na konvencionalnom vozilu.
Opasnosti od požara u električnom vozilu usporedive su s onima u vozilu s konvencionalnim pogonom. Osim baterije i goriva, za oslobađanje dima i topline presudni su svi materijali ugrađeni u vozilo. Stoga se postupanje vatrogasne službe u ovom slučaju ne mora razlikovati od njezine konvencionalne procedure. U pravilu se podzemne garaže uvijek moraju odmah napustiti u slučaju požara na vozilima.
U nekim je slučajevima električnim vozilima zabranjena upotreba javnih i podzemnih garaža, iako naše sigurnosne provjere nisu pokazale potrebu za takvim ograničenjem. Međutim, konačnu odluku donosi svaki pojedini vlasnik prema vlastitom nahođenju.
Zdravstveni rizici
Obično nisu jer elektromagnetska polja koja nastaju tijekom rada obično su već uključena u planiranje novih vozila. Ona su koncipirana tako da se smanje čak i utjecaji na posebno osjetljive osobe kao što su osobe koje nose medicinske implantate.
Sigurnost u slučaju defekata i sudara.
Električno vozilo može odvući odgovarajuće specijalizirano poduzeće. Detaljnije napomene možete pronaći u priručniku za uporabu. Pri parkiranju nakon požara potrebno je pridržavati se posebnih sigurnosnih mjera.
Za električna ili hibridna vozila koja su sudjelovala u sudaru vrijedi sljedeće: zbog zaštite od požara, ova se vozila moraju parkirati u ograđenom prostoru na otvorenom - na dovoljnoj udaljenosti od drugih vozila, zgrada, zapaljivih predmeta i površina. Ni u kojem slučaju ne preporučujemo parkiranje električnog ili hibridnog vozila s oštećenim sustavom baterije u zatvorenoj hali.
Osim toga, treba uvažiti napomene specifične za proizvođača kao što su planovi evakuacije i spašavanja. Ako su visokonaponske komponente električnih ili hibridnih vozila koja su sudjelovala u sudaru izravno izložene vremenskim uvjetima, moraju se prekriti ceradom otpornom na vremenske uvjete i označiti na primjeren način. Na to osobito treba paziti kod dostavljanja vozila izvan radnog vremena.
Električna ili hibridna vozila koja su sudjelovala u sudaru moraju se parkirati na siguran način u skladu s lokalnim propisima o karanteni sve dok ponovno zapaljenje više ne bude vjerojatno. Trajanje i daljnji postupak - kao što je demontaža, popravak ili zbrinjavanje na otpad - uvijek su specifični za slučaj i određuje ih stručnjak za visokonaponske sustave.
Kao i kod svakog sudara, svi putnici trebaju odmah izaći iz vozila i otići na sigurno mjesto. Moraju se poduzeti uobičajene, nužne sigurnosne mjere i mjere osiguravanja mjesta sudara.
Nakon sudara požar može izbiti odmah, s vremenskim odmakom ili ponekad čak i danima kasnije - osobito ako je uslijed sudara oštećena baterija. Stoga uvijek treba osigurati mjesto sudara i odvesti sve uključene osobe na sigurno mjesto.
Iako je za to vjerojatnost vrlo mala, ne može se potpuno isključiti, osobito u slučaju ozbiljnih sudara. Ako sustav prepozna sudar u kojem su se aktivirali zračni jastuci, visokonaponska baterija i strujna mreža automatski se međusobno odvajaju. Osim toga, vozila su opremljena s nekoliko različitih vrsta zaštitnih mehanizama:
-
Cijeli visokonaponski sustav zaštićen je od dodira.
-
Visokonaponski sustav također je potpuno izoliran od karoserije vozila - takozvano galvansko ili električno odvajanje.
-
Visokonaponski sustav odmah se isključuje u slučaju ozbiljnih sudara u kojim su se aktivirali zračni jastuci.
Točan postupak još jednom je detaljno opisan u odgovarajućim planovima evakuacije i spašavanja.
Svi ID. modeli posebno su osigurani donjom zaštitom motora i mjenjača.