Više o vijeku trajanja baterije saznat ćete ovdje:
- U modernim se električnim automobilima koriste litij-ionske baterije.
- Nakon osam do deset godina te baterije većinom imaju od 70 do 80 posto svog prvobitnog kapaciteta ako se njima pažljivo postupa.
- One su učinkovite duže vrijeme ako ih se pravilno puni i ako se njima adekvatno postupa.
Snaga i doseg
Elektromotori su načelno bez potrebe održavanja. Potrošnih dijelova poput ručnih mjenjača ili zupčastih remena uopće nema. Kada je riječ o očekivanom životnom vijeku vozila, glavno je pitanje sljedeće: koliko zapravo traje baterija?
ID. modeli marke Volkswagen opremljeni su litij-ionskim baterijama jer one raspolažu relativno visokom gustoćom energije i snage. One mogu pohraniti puno energije po kilogramu i dati puno snage u određenom vremenu. Međutim, u starosti se nešto neminovno mijenja:
- Unutrašnji se otpor baterije povećava. To primjerice može dovesti do gubitka snage tijekom ubrzanja električnog automobila.
- Njezin kapacitet slabi, što može smanjiti maksimalan doseg.
Zajamčene performanse
Razumljivo je da bi željeni kapacitet i željena snaga trebali biti raspoloživi što je duže moguće. Trenutačno se polazi od činjenice da moderna litij-ionska baterija, kakva se koristi u ID. modelima marke Volkswagen, još ima kapacitet od 70 posto nakon osam do deset godina ako se njom postupa pažljivo. U većini slučajeva čak i ponešto više od navedenog postotka. Vijek trajanja puno je duži. Volkswagen daje odgovarajuće jamstvo na bateriju. 1.
Baterije ne stare samo s vremenom
Kakvo je aktualno stanje baterije električnog automobila, pokazuje zdravstveno stanje baterije (eng. State of Health, SoH). Na to stanje pretežno utječu dva čimbenika: kalendarska starost i ciklička starost. Kapacitet litij-ionske baterije također slabi s količinom ciklusa punjenja. Tijekom života baterije računa se s 500 do 1.000 postupaka punjenja. Moderne litij-ionske baterije, kakve se uglavnom koriste u električnim automobilima, trebale bi izdržati čak 3.000 ciklusa punjenja. Osim toga, i drugi čimbenici mogu utjecati na vijek trajanja baterije, primjerice ekstremne temperature ili iznimno sportski način vožnje. U konačnici, kapacitet baterije može se dugo očuvati ako se pazi na nekoliko točaka. One se također odnose na baterije plug-in hibrida.
Ovime se vijek trajanja baterije može produžiti:
Pazite na temperaturu
Za bateriju električnog automobila idealne su temperature između 15 i 25 Celzijevih stupnjeva. Ako je prevruće, to skraćuje očekivani životni vijek baterije i usto smanjuje snagu punjenja. Pritom nije samo ključna vanjska temperatura. I tijekom punjenja i pražnjenja dolazi do razvoja topline, na koji doduše utječe aktivno hlađenje baterije. Tko svojem automobilu želi dobro, ljeti ga parkira u hladu i tijekom vrućih dana ne puni bateriju do kraja. I hladnoća se negativno odražava na baterije električnih automobila. Pri niskim temperaturama povećava se električni otpor u bateriji, koja zbog toga može primiti manje energije. Savjet: zimi bi automobil trebalo puniti odmah nakon vožnje. Tada je baterija još topla i ne opterećuje se tako jako. Garažno mjesto za vozilo velika je prednost tijekom hladnog godišnjeg doba.
Izbjegavajte ekstremne razine napunjenosti
U idealnom slučaju razina napunjenosti trebala bi se kretati između 20 i 80 posto. Tko se svojim automobilom želi odvesti dužom dionicom, naravno da puni bateriju po mogućnosti do kraja - međutim, nakon toga trebao bi odmah krenuti na put. Sustavi menadžmenta baterije (BMS) mogu završiti postupak punjenja kod određene razine, nadzirati napone pojedinih ćelija i registrirati vanjsku temperaturu. Po potrebi će dodatno uključiti grijanje ili hlađenje. Kod marke Volkswagen dva sigurnosna spremnika čuvaju baterijski sustav električnih automobila od štetnih prekomjernih punjenja ili dubinskih pražnjenja. U ID. modelima ugrađena funkcija upravljanja punjenjem nadzire postupke punjenja i štiti od oštećenja.
Budite pažljivi kod punjenja
Tko na putu hitno treba struju, često će biti primoran poslužiti se DC stanicom za brzo punjenje za svoj električni automobil kako bi brzo mogao nastaviti putovanje. I to je posve neproblematično - sve dok ne postane pravilo. Naime, baterije električnih automobila bolje podnose spore AC postupke punjenja izmjeničnom strujom nego brzo punjenje istosmjernom strujom. U idealnom se slučaju automobil puni električnom energijom na vlastitom wallboxu noću. Za razliku od brzih punjenja, ta spora punjenja iziskuju ponešto planiranja i dobar osjećaj za doseg.
Mjere predostrožnosti kod dužih vremena stajanja
Ako se vozilo ne koristi duži period, trebalo bi ga parkirati na zaštićenom i suhom mjestu. Ako se radi o vremenu stajanja od nekoliko tjedana, usto se preporučuje redovito provjeravati razinu napunjenosti baterije. Ona bi se trebala nalaziti u srednjem području. Tako može biti potrebno naknadno punjenje u određenim intervalima. U najboljem slučaju razina napunjenosti stalno iznosi oko 60 posto.
Vozite ravnomjerno
Zbog visokog okretnog momenta električni automobili mogu postići ogromno ubrzanje iz stanja mirovanja. Za brojne vozače upravo to predstavlja užitak u vožnji. Međutim, ako se odjednom traži puno snage, baterija također mora staviti na raspolaganje puno energije. U skladu s time, i baterija traži češće novu energiju. Ako polazimo od činjenice da kapacitet baterije električnog automobila pada nakon 500 do 1.000 postupaka punjenja i da se doseg smanjuje, preporučuje se da ne požurujete taj proces dodatno. Dakle, isplati se ravnomjerno voziti uz predviđanje situacija u prometu. Tko rijetko daje puni gas, duže će profitirati od svoje baterije.