Životni ciklus baterije: lanac vrijednosti
Kao srž električne mobilnosti visokonaponska baterija ima najveći udio u novostvorenoj vrijednosti, ali nas također stavlja pred najveće izazove. Cilj je industrijalizirana rekuperacija vrijednih sirovina poput litija, nikla, mangana i kobalta u zatvorenom kružnom gospodarstvu (eng. closed loop) te aluminija, bakra i plastike uz dugoročnu stopu oporabe veće od 90 posto. Zbog toga smo još prije 10 godina počeli razvijati održivo kružno gospodarstvo vrijednih materija za baterije. Želimo pokriti potrebe za spremnicima energije u većem postotku daljnjim korištenjem starijih, ali ispravnih baterija u takozvanom "drugom životnom ciklusu" - primjerice u fleksibilnim agregatima za brzo punjenje - ili izravnim recikliranjem sadržanih sirovina. Odgovorno postupanje s rabljenim baterijama za nas igra izrazito važnu ulogu.
Kontinuirani proces recikliranja: postrojenje u Salzgitteru
Početkom 2021. na lokaciji Volkswagen proizvodnog pogona u Salzgitteru otvoreno je prvo postrojenje za daljnji razvoj našeg inovativnog postupka recikliranja koji omogućava rekuperaciju i oporabu vrijednih sirovina s udjelom većim od 90 posto. Još jedna posebnost postrojenja: ovdje se recikliraju samo baterije koje se više ne mogu upotrijebiti na neki drugi način. S obzirom na to da se veće količine vraćenih baterija očekuju najranije za desetak godina, postrojenje je inicijalno predviđeno za recikliranje količine do 3600 baterijskih sustava godišnje.
Staro se pretvara u novo: proces recikliranja
Posebnost našeg inovativnog postupka: proces recikliranja kojim se smanjuju emisije CO₂ ostvaruje se bez energetski zahtjevnog postupka taljenja u visokoj peći. Rabljeni baterijski sustavi najprije se provjeravaju, dubinski prazne i demontiraju. Zatim se pojedini dijelovi mrvljenjem u usitnjivaču pretvaraju u granulat koji se nakon toga suši. Pritom se osim aluminija, bakra i plastike prvenstveno dobiva vrijedan "crni prah" koji sadrži važne sirovine baterije: litij, nikal, mangan i kobalt te grafit. U posljednjem koraku specijalizirani partneri provode odvajanje po vrstama. Pritom se prah nastavlja obrađivati s vodom i kemijskim sredstvima u svrhu filtriranja pojedinih sirovina i njihove pripreme za daljnju preradu.
Pogled u budućnost: ušteda kroz ponovnu upotrebu
Prednost: zahvaljujući našem postrojenju u Salzgitteru stvaramo održivije kružno gospodarstvo vrijednih materija i u području proizvodnje baterijskih ćelija pokrivamo cijeli lanac vrijednosti baterije - od sirovina preko proizvodnje pa sve do recikliranja. Tako možemo iskoristiti važne sastavne dijelove starih baterijskih ćelija u proizvodnji novih baterijskih sustava. Naime, iz istraživanja znamo da su reciklirane sirovine jednako učinkovite kao i nove. Po jednoj bateriji kapaciteta 62 kWh koja je proizvedena od recikliranog materijala i strujom dobivenom iz obnovljivih izvora energije može se uštedjeti više od jedne tone CO₂. Time postrojenje za recikliranje baterija predstavlja važan korak na putu prema mobilnosti neutralnoj u pogledu emisija CO₂.