Više o rekuperaciji saznat ćete ovdje:
- Povrat energije kočenja moguć je jer električni automobili motor mogu koristiti i kao generator.
- Tako vozila mogu pretvoriti kinetičku energiju u električnu.
- Ovaj postupak naziva "rekuperacija" zaslužan je za veći doseg osobito u gradskom prometu.
Održivo kočenje
Za kočenje možete upotrijebiti kočnicu motora ili pritisnuti papučicu kočnice. Kod potonjeg trenjem na kočionim oblogama nastaje toplina, dakle energija. U automobilu s motorom na izgaranje ta se energija gubi, toplina se preko hlađenja kočionog sustava samo predaje okolini.
To je kod naših ID. modela drukčije: oni mogu iskoristiti tu energiju i time napuniti visokonaponsku bateriju. Ovdje se električni pogon pretvara u generator koji se pogoni kinetičkom energijom vozila i koji generira električnu energiju.
Ovako funkcionira povrat energije kočenja
Tijekom kočenja kotači električnog automobila prenose kinetičku energiju do motora preko pogonskog sklopa. Motor tada radi u generatorskom režimu i proizvodi električnu energiju time što koristi otpor elektromotora. Tako se s jedne strane puni visokonaponska baterija, a s druge se strane koči. Ovaj se postupak također naziva rekuperacija (od latinskog "recuperare", što znači "vratiti").
Princip je sličan dinamu na biciklu: ako je dinamo postavljen, teže je okretati pedale.
Pregled pojedinosti o rekuperaciji
- Za rekuperaciju je tijekom kočenja potreban razmak između električnog dijela usporavanja (putem generatora) i hidrauličkog dijela usporavanja (putem kočnice kotača).
- Ta predaja između dvaju kočionih sustava naziva se "Brake Blending" i omogućava veću energetsku učinkovitost.
- Kombinacija tih dviju vrsti usporavanja nema gotovo nikakav učinak na osjećaj u vožnji. Za to je zaslužna sofisticirana učinska i upravljačka elektronika.
Tako se kinetička energija pretvara u električnu energiju koju učinska i upravljačka elektronika za električni pogon odvodi izravno u visokonaponsku bateriju. Dakle, energija se ponovno koristi, zbog toga se ovdje govori i o regenerativnoj kočnici.
S energijom kroz gradski promet
Učinak povrata energije kočenja može se jasno primijetiti u vozilu osobito u gradskom prometu, gdje je tipično da često dolazi do kočenja. Pritom vrijedi pravilo da je udio dobivene energije što veći što se nježnije koči. Rekuperacija je korisna i na dužim dionicama s velikim nizbrdicama.
Brzina se smanjuje, a komfor povećava
Ali nije samo kočenje u ID. modelima učinkovito i pametno - i vožnja općenito postaje znatno udobnija. Posebno ugodno: ako vozač ili vozačica maknu nogu s papučice gasa, vozilo se prije kočenja može kotrljati u modusu jedrenja bez usporavanja - odnosno bez kočenja motorom - i bez ubrzanja. Time se također štedi električna energija kod prediktivnog načina vožnje. U slučaju kočenja tada najprije dolazi do rekuperacije. Tako svako kočenje u ID. modelu postaje pravi dobitak za doseg i komfor.