Kada je Volkswagen 1970. godine utemeljio centar za istraživanje budućnosti, zadatak dr. Kaberlaha bio je da s malim timom razvije prvi "pogon budućnosti" za marku Volkswagen. On je po svojem znanju i iskustvu elektrokemičara i stručnjaka za istraživanje baterija bio savršen kandidat za taj posao, u okviru kojeg je poglavito bila riječ o unaprjeđivanju razvoja električne mobilnosti. Dok su svi drugi istraživali, ovomu je pioniru uskoro za rukom pošao proboj: sa svojim deseteročlanim timom radio je na razvoju baterijskog sustava. Ispitivao je procesore za upravljanje motorima i svega dvije godine kasnije doveo prvo vozilo na cestu: Bullija T2 s električnim pogonom. Možda se sada pitate zašto se već tijekom 1970-ih godina radilo na tako ambicioznom projektu? Odgovor je vrlo jednostavan: tada se pretpostavljalo da će se tijekom 1990-ih godina potrošiti sve naftne zalihe. Ključni pojam: "zabrana vožnje nedjeljom".
Usprkos svim predviđanjima i strahovanjima izostala je nestašica nafte. No zauzvrat je zahvaljujući Bulliju T2 s električnim pogonom stvoren savršen automobil za gradsku vožnju: jednim punjenjem baterije moglo se voziti oko 70 kilometara, a punjenje baterije također nije predstavljalo nikakav problem. Pomoću kabela za punjenje to se vrlo jednostavno moglo učiniti putem bilo koje standardne 220-V utičnice. Zaista revolucionaran podvig. Jedini nedostatak: težina pogona koji ne šteti okolišu, a koja je iznosila gotovo tonu, pretvorila je redovito održavanje baterije u pravi izazov. Rješenje je bila tehnologija brze zamjene, pomoću koje se prazna baterija mogla zamijeniti napunjenom.
ADOLF KALBERLAH
Elektrokemičar i stručnjak u području istraživanja baterija.
- Opremio Bullija T2 električnom baterijom.
- Razvio prvi Golf s električnim pogonom.
- Izdao ograničenu seriju modela Golf I City-STROMer tijekom 1980-ih.
Info
Bulli T2 s električnim pogonom
Najveća brzina: 70 km/h
Doseg: oko 70 kilometara
Težina baterije od olovnih akumulatora: 850 kilograma
Vrijeme punjenja: deset sati
Hard Facts
Težina praznog T2 električnog transportera (1972.): 2,2 tone
Baterija električnog transportera: 850 kg > bila je teža od tadašnje Bube
S baterijom više od: 3 tone
Stvarna senzacija: prvi Bulli s električnim pogonom.
No tu nipošto nije bio kraj: Kaberlah i njegov tim provjeravali su i smišljali dalje. Naime, oni su vjerovali u budućnost električnog pogona. Godine 1976. zaista je i uslijedio prvi Golf s električnim pogonom. A kada je njujorški Muzej moderne umjetnosti (MoMA) iste godine raspisao natječaj za taksi budućnosti, Kaberlah je sa svojim konceptom CityTaxija - T2 električnim transporterom s hibridnim pogonom - postao poznat gotovo preko noći. I u Njemačkoj je nakon svojeg povratka iz New Yorka postigao kultni status kao "otac električnog pogona": Sa žutim e-Bullijem odvezao se pod svjetla pozornice na set njemačke televizijske emisije "Die aktuelle Schaubude".
"Bili smo ponosni na svoj električni transporter. Činilo se da je on savršena alternativa upotrebi na kratkim dionicama: u komunalnim voznim parkovima, kao servisno vozilo ili vozilo za lokalnu dostavu."
Lijepa sjećanja povezuju pionira električne mobilnosti s e-Bullijem.
Budućnost u maloj seriji.
Već je 1981. godine započela proizvodnja male serije Golfa I City-STROMer. Međutim, isprva je bila namijenjena daljnjim ispitivanjima. Sam se Kaberlah gotovo svakodnevno koristio Golfom s električnim pogonom. I bez obzira na to je li bila riječ o ispražnjenoj bateriji kod električno-hibridnog pogona ili nedostajućoj oznaci za ispušne plinove na registarskoj pločici - priče koje je doživio sa svojim električnim automobilom nasmijavaju ga i danas.