Razgovor - Filip Rakulj, direktor marke Volkswagen
Poznate vrijednosti i nova rješenja
Automobilska industrija prolazi kroz dosad neviđenu tranziciju, a kako će se stvari odvijati u budućnosti te kakva će biti pozicija Volkswagena, pitali smo Filipa Rakulja, direktora marke Volkswagen
Ove godine slavimo 50 godina naše ikone, modela Golf, čija će redizajnirana inačica na naše tržište stići u ljeto
Unatoč svim novim trendovima na tržištu te promjenama navika kupaca, Volkswagen i dalje ostaje jedna od najprodavanijih marki automobila u Hrvatskoj. Iako je u prošloj godini broj isporučenih Volkswagenovih vozila značajno povećan, kupci u sve većem broju biraju neke nove, najčešće SUV-modele.
Na popisu najprodavanijih Volkswagenovih modela prva četiri mjesta zauzimaju SUV-modeli. Navike kupaca se očito mijenjaju, gdje je nestao Golf?
Već neko vrijeme među prvih deset najtraženijih modela SUV-vozila zauzimaju 90 posto, a među njima su čak tri Volkswagenova modela - T-Cross, Taigo i T-Roc. Vrlo blizu top deset je i model Tiguan na 13. mjestu. SUV-vozila su 'švicarski vojni nož' među automobilima - možete ih voziti po dobrim cestama, lošim cestama ili u nedostatku cesta, i oni će sve to dobro podnijeti. Držim da je upotrebljivost ono što našeg kupca privlači SUV-modelima, a dopadljivost i pouzdanost Volkswagena naše modele drže u prvih deset najtraženijih modela.
Golf i dalje bilježi nevjerojatne rezultate širom Europe, a skroman obol tom rezultatu doprinio je naš akcijski model 4Life koji se u ograničenom broju, ali s bogatom dodatnom opremom prošle godine mogao kupiti za manje od 27.000 eura. S nestrpljenjem očekujemo dolazak i redizajniranog modela sredinom godine, a ne smijemo zaboraviti da je ove godine i 50 godina od prvog pojavljivanja naše ikone na tržištu. Vjerujemo da će se kupcima svidjeti redizajnirani model, baš kao i nama koji smo ga već imali priliku vidjeti.
Iako je tržište novih vozila u porastu, možemo reći da je poprilično turbulentno, najprije COVID, pa nestašica dijelova, značajno su poremetile prodaju posljednjih godina. Što očekujete u sljedećem razdoblju?
Kao i u mnogim drugim industrijama, pitanje COVID-a otvorilo je brojna pitanja u svim industrijama, pa tako i u automobilskoj, što se ogleda kroz snažan utjecaj tehnološke transformacije i digitalizacije. Široka kretanja, uključujući starenje vozila na cestama u Europi i nove proizvođače vozila, također guraju industriju u novim smjerovima te utječu na potražnju.
Većina vodećih ljudi automobilske industrije slaže se da će industrija vjerojatno doživjeti još spajanja i preuzimanja, uglavnom potaknutih strateškim ulagačima, a također se očekuje i rast ostalih, dosad manje poznatih tržišta.
2024. nam donosi mnoštvo novih modela, tržištu izuzetno zanimljivih, od redizajniranog modela T-Cross koji je upravo stigao na naše tržište, pa sve do novih generacija Tiguana i Passata koji nam stižu uskoro
Kakva ili kolika je danas vrijednost brenda i tradicije u borbi s tržišnim izazovima i novim trendovima?
Kupci su danas obasuti brojnim tehnološkim mogućnostima u dvojbi oko tradicionalnih oblika ponašanja pri odabiru marke vozila. Diljem svijeta, dio naših kupaca kaže da bi razmislili o prelasku na drugu marku automobila koja nudi pametnija i učinkovitija rješenja u automobilu, dok ih je 2014. to tvrdilo tek oko 20 posto. Ipak, usprkos potražnji kupaca i značajnim mogućnostima rasta, nove ponude automobilske industrije ostaju u povojima, čime vrijednost brenda još uvijek kapitalizira u odnosu na poslovne modele koji tek trebaju biti razvijeni i značajnije poljuljati vrijednosti brenda kao što je Volkswagen.
Uz nekoliko trendova za koje se očekuje da će potaknuti migraciju kupaca i slabljenje brenda ostali, a poglavito mlađi i noviji brendovi u automobilskoj industriji, imaju priliku uhvatiti trenutak pozicioniranjem novih trendova kao katalizator za dugoročan rast i profitabilnost. Marka Volkswagen intenzivno istražuje te trendove i bavi se nekim od ključnih izazova koji koče automobilske tvrtke u ispunjavanju očekivanja kupaca i iskorištavanju inherentnih prilika kako bi zadržali vrijednost brenda te odoljeli tržišnim izazovima.
U vašoj prodaji značajan dio predstavljaju poslovni kupci, odnosno tvrtke. Kakve su njihove preferencije kad su u pitanju modeli te kako prihvaćaju električne modele?
Glavni potrošački trendovi potiču prijelaz na održiviju i zajedničku urbanu mobilnost. Anketa potrošača McKinsey Center of Future Mobility 2022. pokazuje sve veću sklonost ovom modelu, a gotovo trećina ispitanika je izjavila da bi u sljedećem desetljeću češće koristila oblike alternativne mobilnosti. Gotovo polovica ispitanika (46 posto) bi razmislila o prijelazu s privatnog vozila na drugi način prijevoza. Osim toga, 46 posto tvrdi da već koristi održivije brendove ili proizvode, a ostali namjeravaju značajno promijeniti svoje navike kako bi poduprli održivost. Prema našim razgovorima s vodećim igračima u proračunu za mobilnost, poslodavci se često bore s implementacijom standardiziranog pristupa naknadama u regijama jer se lokalni i regionalni propisi razlikuju. Ovo signalizira potrebu za internim timom specijaliziranim za pitanja politike i regulative. Ljudi koji se bave proračunom mobilnosti mogli bi izgraditi internu ekspertizu u subvencijama, porezima i regulatornim informacijama prema geografskim područjima kako bi osigurali duboko razumijevanje složene tržišne dinamike te pružili dragocjeno savjetovanje korisnicima. To će pomoći fleet 'providerima' u proračunu mobilnosti da poboljšaju korisničku uslugu, posebno za multinacionalne tvrtke koje se suočavaju s izazovom razjašnjavanja različitih subvencija i poreznih informacija u regijama i zemljama. Pružatelji usluga mobilnosti također mogu dodati vrijednost multinacionalnim kompanijama, pomažući im da integriraju ponudu u svoje sustave upravljanja troškovima i potraživanja. Proračuni mobilnosti omogućuju poslodavcima da smanje troškove voznog parka, uz naše modele koji su među najprodavanijima na hrvatskom tržištu i spomenute proračune, ojačaju svoj brend, privuku potencijalne talente i potaknu zaposlenike da koriste ekološki prihvatljivije oblike prijevoza, a to ćemo zagovarati u duhu promicanja kulture mobilnosti.
Od električnih modela, nakon predstavljanja modela ID.7, u ovoj godini nas očekuje dolazak i njegove karavanske inačice, a ne smijemo zaboraviti ni dolazak produljene izvedbe jednog od najatraktivnijih modela današnjice - ID. Buzz. Sve je to uvod u sljedeću godinu kada svi, zaista s nestrpljenjem, očekujemo dolazak modela ID.2all
Uz električne imate i nekoliko zanimljivih plug-in hibridnih modela s velikim električnim dosegom, kakve su reakcije tržišta?
Mi kao zastupnici bismo se trebali usredotočiti na stvaranje veće svijesti o prednostima korištenja plug-in hibridnih modela među poslodavcima i krajnjim korisnicima. S obzirom na ograničenu svijest o proizvodu i očekivanu potražnju za povlasticama za zaposlenike i održivim prijevozom, mišljenja smo kako bi upravo modeli kao što je Tiguan eHybrid s većim električnim dosegom trebali predstaviti evoluciju u budućim navikama korisnika te uključivanje u edukaciju kupaca, kao i stvaranje novih potencijalnih kupaca.
Prodaja električnih modela u posljednjih je nekoliko godina uglavnom ovisila o poticajima koji su ove godine izostali, ali zato je Volkswagen ponudio svoje poticaje. Mislite li da bi bez poticaja bilo bolje?
Rezolutno DA! Trendovi koji oblikuju maloprodaju automobila snažni su i utječu na gotovo svaki aspekt elektromobilnosti kupca. Jedan od njih bio je i mogućnost dobivanja poticaja i time više racionalnih odluka za kupnju vozila koji bi trebao zadovoljiti sve dosadašnje potrebe korisnika u starom okruženju. Međutim, novo okruženje se još uvijek razvija te donosi složenost, pri čemu potrošači zahtijevaju više inovacija i pogodnosti, ali također ostaju privrženi aspektima tradicionalnog iskustva. Prije svega to znači da postojeću razinu komfora ne žele zamijeniti neizvjesnošću, a neizvjesnost oko dobivanja poticaja odgađa odluku za kupnjom te samim time i prijelaz na elektromobilnost. Kako bi optimizirali svoju izvedbu, i postojeći i novi proizvođači moraju pažljivo razmisliti, tražiti nove vrijednosti te biti fleksibilni u ispunjavanju promjenjivih potreba potrošača, a poticaji koje je ponudila marka Volkswagen, optimizacija je koja se očekuje od proizvođača jer ne odgađa kupnju zbog iščekivanja poticaja.
Konvencionalni automobili imaju relativno predvidljivo držanje cijene i pad vrijednosti, mislite li da se to može preslikati na električne automobile?
Trenutačna transformacija načina mobilnosti proizlazi iz promjena u tri glavna područja - regulativi, ponašanju potrošača i tehnologiji. Vlade i gradovi uveli su propise i poticaje kako bi ubrzali prelazak na održivu mobilnost. Regulatori diljem svijeta definiraju strože ciljeve emisija. U 2021. rasprave su bile usredotočene na datum završetka prodaje vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE). Novi regulatorni ciljevi u Europskoj uniji sada ciljaju na udio EV-a od najmanje 50 posto do 2030., a nekoliko je zemalja najavilo ubrzane rokove za zabranu prodaje ICE-a 2030. ili 2035. Neki proizvođači su izjavili da namjeravaju prestati ulagati u nove ICE-platforme i modele, a mnogi odredili datum za prestanak proizvodnje ICE-vozila. Do 2035. najveća će automobilska tržišta prijeći na električnu energiju.
Zbog svega ovoga, kao i onoga što sve proizlazi iz ciljeva na čijim ostvarenjima radi Europska unija, a danas izgleda daleko, ne vidim način da izbjegnemo trend rasta prodaje i korištenja električnih auta, a samim time i porast vrijednosti rabljenih BEV-vozila čime će se zaustaviti pad vrijednosti i postati predvidljiv.